Joost Minder.nl
8.9
2163 beoordelingen op Feedback Company

Nota windenergie kan vaak lager

Main Image

Groene stroom is bezig met een opmars. Steeds meer Nederlandse huishoudens, kantoren en bedrijven maken gebruik van energie uit duurzame bronnen. Hollandse windenergie is een populair product en terecht; laten we gebruik maken van de kracht die ons land ons geeft. Maar betalen we wel een eerlijke prijs voor die Hollandse wind?

 

Eind april bracht de ACM, Autoriteit Consument & Markt, de Energiemonitor 2015 uit. Dit is een rapportage over de energiemarkt, de leveranciers en haar gebruikers. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen. In de rapportage komt naar voren dat het aandeel groene stroom op 64% lag in het afgelopen jaar. Dat is heel mooi. Wel concludeert hetzelfde rapport dat we als afnemer van die groene stroom kritisch moeten blijven op de kosten. Het verschil tussen het duurste en goedkoopste product van Nederlandse wind is maar liefst 133 euro op jaarbasis.

 

Overstappen of niet?

Afnemers van energie doen er goed aan om de bedragen die zij betalen voor de windenergie eens goed te vergelijken met die van andere leveranciers. De verschillen zijn blijkbaar groot. Binnen de grootzakelijke markt zijn ook duidelijke verschillen aanwezig. Een groot aantal leveranciers biedt op dit moment nog geen Nederlandse wind-oplossing voor haar klanten. In ieder geval niet in haar standaard aanbod. Opvallend is dat de leveranciers die wel een aanbod standaard beschikbaar hebben, weinig wijzigingen doorvoeren in haar prijzen gedurende meerdere maanden. De prijsverschillen tussen de leveranciers variëren tussen de 10% en 100%. Het vergelijken van de windprijzen tussen de verschillende aanbieders is dus erg belangrijk. Dus ook al betalen we met zijn allen al steeds minder voor energie, omdat de prijzen afnemen, toch is er nog steeds ruimte voor huishoudens en bedrijven om nóg minder te betalen. Door prijsvergelijkers wordt het overstappen ook steeds minder ingewikkeld en is het sneller geregeld. De afgelopen 12 jaar is bijna de helft van de Nederlanders minimaal 1 maal van leverancier overgestapt. Ook bedrijven maken steeds vaker een vergelijk om zo honderden tot duizenden euro’s per jaar te besparen.

 

De vraag “overstappen of niet?” kan eenvoudig beantwoord worden met het doen van een goede vergelijking. Wellicht is de huidige leverancier de goedkoopste en ook beste, maar misschien ook niet. Neem het heft in eigen hand en maak gebruik van de informatie die ons wordt aangereikt door de Autoriteit Consument & Markt.