Joost Minder.nl
8.9
2147 beoordelingen op Feedback Company

Energieverbruik kantoor aan huis

Met een kantoor aan huis behoort u tot de kleinverbruikers van energie. Een kleinverbruiker heeft over het algemeen een stroomaansluiting tm 3x 25A en een gasaansluiting tm G6.Wij gaan uit van een gemiddelde energieverbruik bij een kantoor aan huis van 3.500 kWh stroom en 1.700 m3 gas per jaar. 

Navigeer direct naar:

 

Hoe hoog is uw energieverbruik?

Om erachter te komen wat uw energieverbruik is, controleert u, indien beschikbaar, uw laatste jaarafrekening. Als ZZP’er of klein bedrijf met een beperkt aantal medewerkers, zijn de energiekosten vaak niet al te hoog. Wat huishoudelijke apparatuur, als een koffiezetapparaat en een vaatwasser en natuurlijk computers en printers. Echter, sommige kleinere bedrijven verbruiken meer energie, omdat er veel gebruik wordt gemaakt van apparaten en machines. Denk aan een kleine drukkerij aan huis of de werkplaats van een meubelmaker. 

 

Vergelijk & bespaar

Bespaar tot wel €650 per jaar

8.9
2147 beoordelingen
op Feedback Company

Minder.nl hecht veel waarde aan uw privacy. Lees onze privacyverklaring.

Besparingstips voor lager energieverbruik kantoor aan huis

Energie besparen is altijd een goed idee. Een lager energieverbruik op kantoor scheelt kosten en het draagt bij aan een beter milieu. Hieronder vindt u een paar quickwins:

  • Spaarlampen geven een besparing van 80%, ledlampen zelfs nog meer.
  • Ook TL-buizen zijn zuinig. Als de TL-lamp in een reflectorbak geplaatst wordt, heeft u maar de helft van de lampen nodig.
  • Een inkopper, maar goed om er bewust van te zijn: zet de verlichting uit als er niemand in de ruimte is.
  • Om lege ruimtes niet te verlichten, kan er ook gebruik worden gemaakt van bewegingsmelders. Denk aan het magazijn of het toilet.
  • Sluit de buitenverlichting aan op een tijdschakelaar.
  • Zet de thermostaat bijtijds lager, bijvoorbeeld een uur voordat u de ruimte verlaat.
  • Zet de verwarming niet aan in ruimtes waar dit onnodig is.
  • Houd de radiatoren vrij en zet er geen grote objecten voor.
  • Vervang een CV-ketel die ouder is dan 12 jaar door een HR-ketel.

Vragen? Stel ze gerust!

Wilt u meer weten over de zakelijke contracten bij een kantoor aan huis? Of wilt u dat er een zakelijk energiespecialist meekijkt met uw vergelijking? Neem vrijblijvend contact met ons op.  

 

E-mail naar info@minder.nl

Saskia - Energie-expert

Saskia Huidink

ZZP en MKB energiespecialist

Wanneer een zakelijk energiecontract bij een kantoor of werkplaats aan huis?

Heeft u als MKB'er of ZZP'er kantoor of een werkplaats aan huis? Dan is een zakelijk energiecontract voor u wellicht een interessantere keuze dan een particulier energiecontract. ​Naarmate het energieverbruik toeneemt, is het verstandig om zakelijke energie af te nemen.  Heeft u als ZZP'er de keuze tussen particuliere en zakelijke contracten? Zorg dan dat u regelmatig energiecontracten vergelijkt om het voordeligste contract voor uw situatie te vinden. 

Consumentenbescherming voor ZZP'ers met een zakelijk energiecontract 

Als ZZP'er krijgt u consumentenbescherming bij het afsluiten van een zakelijk energiecontract. Zo heeft u altijd 14 dagen bedenktijd nadat u het zakelijk energiecontract van de energieleverancier heeft ontvangen. In die 14 dagen mag u kosteloos terugkomen op uw besluit. 

Enige voorwaarde voor deze bescherming is dat uw leveringsadres in het Kadaster geregistreerd staat als woonfunctie. Bij de meeste ZZP'ers zal dit zo zijn. 
     

Fiscale aspecten energiecontract bij kantoor aan huis

Als u een kantoor aan huis heeft met een zakelijk energiecontract, zijn er aantrekkelijke fiscale voordelen. Echter komt u alleen in aanmerking voor deze voordelen wanneer de belastingdienst uw werkruimte als zelfstandige ruimte ziet. Hieronder leest u wanneer u (een gedeelte van) de btw kunt aftrekken en wanneer u uw energiekosten van uw winst mag aftrekken.

Fiscale winst

Heeft u een kantoor, salon of werkplaats aan huis? Dan kunt u in sommige gevallen de zakelijke energiekosten aftrekken van uw fiscale winst. Er gelden een aantal voorwaarden:

  • De werkruimte heeft en eigen opgang of ingang.
  • De werkruimte heeft een eigen toilet/sanitair-voorziening.
  • De werkruimte is ook te verhuren aan een onbekend persoon.
  • U gebruikt minimaal 10% van de oppervlakte van uw woning voor uw onderneming.

De belastingdienst heeft een handig hulpmiddel om te zien of u de kosten mag aftrekken.

Apparaten en machines
Ook apparaten en machines met hoog energieverbruik komen in aanmerking voor aftrek van uw fiscale winst. Om gebruik te maken van deze regeling moeten de apparaten en machines wel op de ondernemingsbalans staan.

Om deze aftrek van de fiscale winst uit te rekenen, wordt gebruik gemaakt van de volgende formule:

aantal watt van apparaat * aantal uur dat apparaat aan staat per dag * aantal dagen dat apparaat aan staat) / 1000 * tarief dat u per kilowattuur betaald


Rekenvoorbeeld

Een laptop heeft een vermogen van 65 watt. Gemiddeld staat deze zo’n 8 uur per dag, 5 dagen in de week aan. In totaal neemt u zo’n 4 weken vakantie. De formule is dan als volgt: (65*8*250)/1000*0,21 = €27,30. Een laptop kost dus aan energie €27,30. Dit is af te trekken van de fiscale winst, als de laptop op de ondernemingsbalans staat. 

BTW

Wanneer u uw zakelijke energiekosten (gedeeltelijk) mag aftrekken van uw fiscale winst, kunt u ook een deel van de btw van uw energierekening terugvragen. Het gaat om het deel van de energienota dat het gevolg is van zakelijk verbruik. Met de oppervlaktemethode wordt berekend welk deel van de btw u kunt aftrekken. Om deze meting uit te kunnen voeren, heeft u de volgende gegevens nodig:

  • De totale energiekosten.
  • Vloeroppervlak van de werkruimte in vierkante meters.
  • Vloeroppervlak van de woning in vierkante meters.

Vervolgens wordt de volgende formule toegepast:

vloeroppervlak werkruimte / vloeroppervlak woning * totale energiekosten.

Voorbeeld oppervlaktemethode:

De vloeroppervlakte van de werkruimte is 20 vierkante meter. De totale woning is 100 vierkante meter. De totale energiekosten waren € 1000,-. Als de formule ingevuld wordt, ziet die er als volgt uit: 20 / 100 * € 1000,- = € 200,-. De btw die u over deze € 200,- heeft betaald, is als volgt te berekenen: € 200,- * 0,21. Dit is een bedrag van € 42,-. Dit bedrag kunt u aftrekken van de btw-aangifte.


zzp kantoor aan huis energiecontract

Vind het beste zakelijke energiecontract voor uw werkruimte aan huis:

Start hier met uw vergelijking

8.9
2147 beoordelingen
op Feedback Company

Start hier met uw grootzakelijke vergelijking

8.9
2147 beoordelingen
op Feedback Company

Minder.nl hecht veel waarde aan uw privacy. Lees onze privacyverklaring.