Spoedaanvraag energie
Het kan voorkomen dat u door omstandigheden dreigt afgesloten te worden van uw stroom of gas. Dat is natuurlijk een hele vervelende situatie. Wij hebben speciaal hiervoor een spoedprocedure ingericht. Bel ons direct op 020 - 29 00 900 en wij helpen u gelijk verder. Op deze pagina leest u hier meer over en vertellen we u hoe u een spoedaansluiting kunt regelen.
Afgesloten door uw netbeheerder of door uw energieleverancier
Het kan op twee manieren gebeuren dat u van energie wordt afgesloten of dreigt afgesloten te worden, namelijk door uw netbeheerder of door uw energieleverancier.
Uw netbeheerder kan u om twee redenen afsluiten, namelijk:
- wanneer er (nog) geen energieleverancier bekend is op uw bedrijfsadres.
De meeste spoedaanvragen (dreigende afsluitingen) hebben betrekking op klanten die nieuw zijn in het betreffende pand en nog geen energie-aansluiting geregeld hebben (bijvoorbeeld een startend bedrijf of verhuizing van het bedrijf naar een nieuw bedrijfspand). Het gaat hier dan om een nieuwbouwpand, maar het kan ook zijn dat de oude bewoner van het pand inmiddels weg is (en zijn energiecontract beëindigd heeft) waardoor er nog geen leverancier geregistreerd staat. Hierdoor ontvangt u als nieuwe bewoner in veel gevallen de zogenaamde ‘afsluitbrief’ van de netbeheerder. - bij een gevaarlijke situatie, denk bijvoorbeeld aan een gaslek.
Ook de energieleverancier kan om twee redenen uw contract beëindigen (eenzijdige opzegging).
- Wanneer u betalingsproblemen/achterstand heeft. Uw energieleverancier zal eerste een betalingsherinnering sturen. Als u hier niet op ingaat, ontvangt u een aanmaning. Wanneer u dan alsnog uw rekening niet betaalt of geen betalingsregeling treft, dan zal uw energieleverancier het contract eenzijdig opzeggen. Zowel u als uw netbeheerder ontvangen hierover bericht. In dat geval heeft u nog 10 dagen voordat uw netbeheerder de energie afsluit. Binnen deze 10 dagen kunt u een regeling treffen met uw huidige leverancier of overstappen naar een andere energieleverancier zodat uw bedrijf niet komt te zitten zonder stroom en/of gas.
- Uw energieleverancier kan ook het energiecontract opzeggen wanneer er sprake is van fraude. Van fraude wordt gesproken wanneer er bijvoorbeeld illegaal energie is afgetapt of wanneer er gerommeld is met meters.
Hoe werkt spoedaanvraag energie?
Dreigt u afgesloten te worden van energie of bent u zelfs al afgesloten? Dan kunt u een spoedaanvraag indienen via Minder.nl. In dat geval kunt u het beste contact opnemen met onze klantenservice. Onze medewerkers geven u graag passend advies. We hebben een speciale ‘spoedprocedure’ ingericht waarbij we direct schakelen met de leveranciers. Wanneer u een spoedaanvraag indient vanwege betalingsproblemen, dan vragen veel energieleveranciers een borg. Dit om te voorkomen dat ze eventuele inkomsten mislopen wanneer u door betalingsproblemen bent afgesloten. De hoogte van de borg verschilt per leverancier. Ook de levering kan per energieleverancier verschillen. Sommige leverancier voorzien u binnen 24 uur van energie. Bij andere moet u vaak enkele dagen wachten. Bent u al afgesloten? Houd er dan ook rekening mee dat de kosten van de heraansluiting door de netbeheerder bij u in rekening worden gebracht. De kosten voor de heraansluiting verschillen per netbeheerder.
Hulp nodig?
Wij zijn u graag van dienst. Wij zijn op werkdagen tussen 08.00 uur en 22.00 uur te bereiken via 020 - 29 00 900. In het weekend kunt u ons bereiken tussen 09.00 uur en 18.00 uur.