Mijn jaarafrekening of eindafrekening klopt niet: wat nu?

Heeft u de jaarafrekening of eindafrekening van uw zakelijke energieleverancier gecontroleerd en komt u tot de ontdekking dat er iets niet klopt? Dan kunt u de volgende stappen ondernemen:

1. Neem contact op met uw zakelijke energievergelijker

Leg eerst de situatie uit aan uw zakelijke energieleverancier. Wellicht is de fout eenvoudig op te lossen en is de situatie met een telefoontje verholpen.

2. Dien bezwaar in bij uw zakelijke energieleverancier

Als de zakelijke energieleverancier de situatie niet op de juiste manier oplost, dient u een formeel bezwaar in. Kijk in de voorwaarden van het energiecontract binnen hoeveel tijd na het ontvangen van de jaarafrekening u moet reageren. Meestal gaat dit via een brief die u aan de energieleverancier schrijft waarin staat:

  • Wat het probleem is
  • Waarom de oplossing van de leverancier niet voldoet
  • Binnen welke periode de leverancier moet reageren  

3. Stap naar de geschillencommissie

Komt u er niet uit met de zakelijke energieleverancier, dan kunt u van de geschillencommissie gebruik maken. Als voorwaarde geldt dat de energieleverancier aangesloten moet zijn bij de geschillencommissie. Dat kunt u opzoeken in de adressengids van de geschillencommissie. Overigens betaalt u wel kosten als u gebruik maakt van hun diensten.

Als de energieleverancier niet is aangesloten bij de geschillencommissie heeft het bedrijf wellicht een eigen procedure voor het behandelen van geschillen. Kijk daarvoor in de voorwaarden van uw zakelijke energiecontract.

Terug naar de veelgestelde vragen